NAKUPTE NAD 1000 KČ A MÁTE DOPRAVU ZDARMA!

Co jsou BCAA? Jaký mají vliv na tělo a v které stravě je najdete?

Co znamená BCAA? Jedná se o zkratku slov branched chain amino acid. Jsou to esenciální aminokyseliny (Leucin, Isoleucin a Valin), které si naše tělo neumí samo vyrobit a tak je potřebuje získávat z potravy nebo pomocí doplňků.
Jejich prací je regulovat proteinový, sacharidový i lipidový metabolismus.

V lidském těle existují 3 druhy aminokyselin:

  • Esenciální – lidský organismus je potřebuje, ale nedokáže je sám vyrábět.
  • Neesenciální – lidské tělo si je umí vytvořit samo.
  • Semiesenciální (arginin a histidin) – když tělo prochází obdobím růstu, nedokáže si samo tyto aminokyseliny vyrábět v dostatečném množství.

Jaká je funkce BCAA v lidském těle?

Každý sportovec nám dá asi za pravdu, že účinky BCAA jsou opravdu znatelné.

  • zlepšují regeneraci po fyzickém výkonu,
  • podporují udržení svalové hmoty a zlepšují její růst

Aminokyseliny, které proudí do svalových vláken, výrazně snižují tvorbu kyseliny mléčné. Zvyšuje se tak u svalových funkcí jejich vytrvalost, díky tomu můžete cvičit mnohem déle.
Při užívání aminokyselin (ať už ve stravě či doplňcích) u sebe můžete zaznamenat podstatně rychlejší regeneraci po cvičení a celkový nárůst fyzické síly.

BCAA tvoří 30–40 % svalové tkáně – sval tvoří svalová tkáň, tedy svalové bílkoviny, z toho jsou BCCA zastoupeny z 30–40 %. Kvůli tomu BCAA patří k základním výživovým doplňkům u sportovců.

co je to bcaa

BCAA ve stravě

Valin

  • v živočišných bílkovinách – drůbeží maso, ryby, vejce a mléčné výrobky
  • v rostlinných – listová zelenina, broskve, rýže, hrách, čočka, houby, fazole, arašídy

Leucin

  • živočišné bílkoviny – maso, mléko, vejce a ryby
  • rostlinné bílkoviny – neloupaná rýže, rozinky, jablka, datle, borůvky, kiwi, hrušky, sezamová semínka, arašídy

Isoleucin

  • živočišné bílkoviny – všechny druhy masa, mléko a vejce
  • rostlinné bílkoviny – avokádo, jablka, banány, borůvky, brusinky, ořechy, zelí, špenát

Pro koho je vhodné BCAA užívat?

Pokud sportujete pravidelně a máte těžké tréninky každý týden, kdy tělu opravdu dáváte zabrat či dlouhodobě držíte redukční diety.
Také jsou BCAA pro vás vhodné v případě, že patříte mezi vegany či vegetariány, pro které je těžší doplnit celé spektrum aminokyselin jenom z rostlinných zdrojů.

Kdo by neměl BCAA užívat?

Užívání BCAA v doplňcích stravy není vhodné pro děti ani pro těhotné a kojící ženy. Je vhodná také zvýšená opatrnost, pokud se chystáte na lékařský zákrok (operaci), jelikož BCAA mohou ovlivnit hladinu glukózy v krvi.

Kdy během dne BCAA doplnit?

Před cvičením či po cvičení. Tak jako není vhodné cvičit bezprostředně před spaním, je vhodné ve večerních hodinách vynechat BCAA v kombinaci s kofeinem. Pokud patříte k lidem, kteří nemají rádi kofein, určitě si oblíbíte jablečnou variantu NOCCO drinku, která je právě bez kofeinu.

Chcete začít užívat BCAA?

Vyzkoušejte NOCCO drinky, funkční nápoje s BCAA.

Proč právě drinky NOCCO?

  • neobsahují laktózu
  • jsou bez cukru, slazeny sukralózou
  • vybrané příchutě obsahují L-karnitin
  • obsahují 6 druhů vitamínů
  • bez konzervační látek
  • použitá jsou pouze přírodní barviva

Jablečná varianta NOCCO

  • je bez kofeinu
  • 1 plechovka (330 ml) obsahuje 5000 mg BCAA v poměru 4:1:1

Ostatní příchutě

Takto vypadá například složení drinku Nocco BCAA Caribbean:

tekute-bcaa-nocco-caribbean-slozeni-tabulka

*Bílkoviny obsažené v nápoji pocházejí z BCAA.
**RHP – Referenční hodnota příjmu u průměrné dospělé osoby (8400 kJ / 2000 kcal).

Patříte mezi sportovce? Zajímáte se o zdravý životní styl? Pak by vás mohl také zajímat Rozhovor s výživovým poradcem aneb jak se správně stravovat nebo článek Jak na kvalitní spánek.

Váš tým Prémiové značky